lördag 23 februari 2013

Rör mig inte


"Rör mig inte" är skriven av Tahereh Mafi.
Boken handlar om Juliette som jag tror är runt 17 år gammal. Hon har en förbannelse/gåva; när hon rör vid någon suger hon ut dennes liv. Hennes beröring är alltså dödlig och ingen vet varför. Så länge hon sitter inlåst är de ingen som bryr sig heller, tror hon. Världen har inte alls blivit som Återetablissemanget lovat; fåglarna flyger inte längre, molnen har fel färg, befolkningen dör av sjukdomar och svält. Kanske är Juliette precis vad Återetablissemanget behöver nu? Och hon tvingas att välja mellan att bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst eller slåss mot dem.

Jag tycker att boken är jättebra. Den är målande och jag som läsare kommer snabbt in i handlingen. Juliettes känslor är väl beskrivna och jag våndas med henne. Jag hakade upp mig på vissa upprepningar och ibland då jag tyckte att det saknades komma. Detta gör att jag ger boken en svag 5/5, handlingen var fortfarande gripande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar